Velkým nepřítelem imunity jsou také volné kyslíkové radikály, které ničí proteiny a nukleové kyseliny a výrazně tak podkopávají naši obranyschopnost.

Imunitní systém potřebuje hodně energie a živin: dostatek bílkovin (řada protilátek je bílkovinné povahy), pro tvorbu bílých krvinek jsou zase nebytné některé vitaminy - především kyselina listová (najdeme ji ve špenátu, brokolici nebo růžičkové kapustě) a vitamin B12 (obsažený v játrech, červeném mase, mléku a vejcích). Velkým nepřítelem imunity jsou také volné kyslíkové radikály, které ničí proteiny a nukleové kyseliny a výrazně tak podkopávají naši obranyschopnost. Snižují riziko nádorových onemocnění a hladinu cholesterolu v krvi, čímž brání ucpávání cév a výskytu vysokého krevního tlaku. Imunitu oslabuje i dlouhodobý chronický stres – proto bychom se měli snažit jeho zdroje eliminovat a naučit se občas „vypustit páru“.. Pokud už onemocníme, neměli bychom nemoc přecházet a řádně se doléčit. Pokud máme imunitu sníženou, jsme k infekcím náchylnější, a co horšího – mohou nás postihnout daleko vážnější problémy. Správně fungující imunitní systém je podmínkou dobrého zdraví a energie. Navíc také zlepšují psychický stav a paměť. Dbát bychom měli na dostatečný přísun antioxidačních vitaminů A, C, E a beta-karotenu. Omega-3 nenasycené mastné kyseliny zpomalují stárnutí buněk, mají protizánětlivé účinky a posilují imunitu. Vždy je lepší dát přednost vitaminům přírodním, v tomto případě najdeme zmíněnou čtveřici antioxidantů v citrusech, jablkách, červené a žluté zelenině, špenátu, slunečnicových semenech, obilných klíčcích a mléčných výrobcích.. Jsou však obsaženy v potravinách, jako je rybí tuk, řepkový a sójový olej nebo lněná či dýňová semínka.. Stejně důležité je umět odpočívat a dostatek spánku – je to pro posílení imunity mnohem důležitější, než se na první pohled zdá. Je všeobecně známé, že imunitu oslabuje nadměrné užívání antibiotik, daleko méně známý je ovšem fakt, že se na něm významně podílí také nevhodná strava s nedostatkem vitaminů, minerálů a vlákniny. V přírodní formě je obsažen v mořských rybách, luštěninách a obilninách.. Minerálem, který významně přispívá k posílení obranyschopnosti organismu a urychluje proces uzdravování, je zinek. Nemusí to nutně znamenat zakoupení permanentky do fitcentra a členství v klubu otužilců. Najdeme ho zejména v játrech, tmavém masu, mléku, vaječných žloutcích a mořských živočiších, hlavně ústřicích. Jedním z nejdůležitějších stopových prvků je selen, antioxidant, který aktivuje přirozené detoxikační mechanismy a zvyšuje obranyschopnost. Jsou klíčové pro zdraví nervového systému, mozku a srdce, proto by neměly našemu tělu chybět. Pokud hodně sportujeme nebo tělo pravidelně hodně zatěžujeme, mohou nám vitaminy řady B pomoci s prevencí proti onemocnění či vyčerpání organismu.. Pokud chceme, aby náš imunitní systém správně fungoval, měli bychom se snažit dodržovat chronicky známé zásady zdravého životního stylu. Měli bychom ovšem počítat s tím, že vařením či mletím se ničí.. Ta se projevuje nejen nejrůznějšími střevními obtížemi, ale také snižováním imunity - 80 % naší imunity se totiž tvoří ve střevech. Jediný, kdo na ně platí, jsou antioxidanty: především vitaminy A, C, E, dále beta-karoten, selen, zinek či flavonoidy. Přemíra kaloricky bohatých pokrmů s mizivou výživovou hodnotou má za následek nejen nadváhu či dokonce obezitu, ale také méně viditelný, ale závažný problém – střevní dysmikrobii (porušení rovnováhy mikroorganismů v trávicím traktu). Hlavním přirozeným zdrojem B vitaminů, souhrnně označovaných také jako B-komplex, jsou kvasnice, celozrnné obiloviny, luštěniny, ořechy, ale například i ryby. Stačí „obyčejná“ chřipka či viróza – organismus ji sice překoná, ale dlouho zůstává výrazně zranitelnější vůči ostatním druhům infekcí.. B vitaminy obecně pomáhají udržovat především správné fungování metabolismu, tedy proces látkové přeměny v těle. Pokud se na něj můžeme spolehnout, dokáže nás před běžnými infekcemi ubránit nebo alespoň zmírnit jejich dopady.

Značky:

energie živina bílkovina protilátka povaha tvorba krvinka kyselina brokolice kapusta imunita obranyschopnost hladina krev nemoc infekce podmínka beta omega buňka přednost čtveřice zelenina potravina strava vláknina forma ryba luštěnina obilnina permanentka ústřice prevence zásada přemíra hodnota nadváha obezita dysmikrobie rovnováha kvasnice obilovina chřipka viróza přeměna imunity imunitu